Näkemiin, murut!

Kaksi vuotta on kulunut siitä, kun aloitin Lumo-brändin vastuuviestijän tehtävissä VVO-konsernissa. Sitä ennen olin ollut 18 vuotta osakkaan ja strategiajohtajan roolissa Pilgrim Edelmanissa, mm. edistämässä vastuuviestinnän liikettä yrityskentässä. Odottavin mielin palaan helmikuun alussa entisille sijoilleni tuttuihin tehtäviin, jotka ovat tänä aikana uudistuneet mediakentän myllertäessä ja viestinnän roolin korostuessa. Ennen siirtymistä on hyvä katsoa kulunutta kautta ja miettiä, mitä on opittu ja mitä kantaa mukanaan eteenpäin. Mieli on kiitollinen.

13178787_1726421994282194_154126624573099354_n

Viimeiset vuodet ovat olleet eräänlainen viestinnän korkeanpaikan leiri. Samalla, kun on rakennettu uutta kestävän ja vaivattoman kaupunkiasumisen Lumo-brändiä, on rautahermoisen esinaiseni Irenen sanoin ”otettu vastaan oikealta ja vasemmalta”. Kritiikkiä on annettu ja sitä on kuultu. Viestinnän tekeminen on ollut jatkuvaa arviointia siitä, missä keskusteluissa uudistuvan yhtiön on hyvä olla mukana – missä ei. Mitkä aiheet ovat meidän kommentoitavissa, mitä kysymykset kuuluvat muille. Kun teemme tai sanomme näin, mihin se vaikuttaa? Nämä kokemukset juurruttavat oppia tämän päivän viestinnästä, josta äänekkäin ja näkyvin ja siksi ehkä vaikuttavin osa tapahtuu verkossa. Verkossa ei voi voittaa – tai voitto on erinäköinen kuin ennen. Voitto on suvereniteettia; sitä, että kuunnellaan, käydään vuoropuhelua, opitaan, kiitetään palautteesta. Ja mennään eteenpäin.

On ollut suunnaton ilo tutustua kaikkiin niihin ihmisiin, jotka kahden vuoden aikana kohtasin. Nähdä se tarkoittava asento, missä kurkotetaan eteenpäin ja tehdään täysillä. Pyritään hyvään ja useimmiten yli. Osaamisen taso ja tekemisen pieteetti on korkea, eikä pallo putoa kesken matkan. Pienikin asia hoidetaan. Se on kunnioitettavaa ja näkyy joka päivä tuntuvina hyvän pilkahduksina asiakastyössä ja kohtaamisissa kumppaneiden kanssa.

Viestijänä toivoisin, että enemmän muistaisimme huomata hyvän ympärillä. Suuri osa hienoimmista jutuista syntyy yhdessä – Suomen satavuotisjuhlateeman mukaisesti – ja jotkut asiat ovat ihan omia hyviä aikaansaannoksia. Monesta tällaisesta jutusta olen saanut kertoa: yhteiskäyttöautoista, älykkäästä talotekniikasta ja viimeisimpänä sain käynnistää hienon viestinnän projektin, missä korttelista tulee voimala.

Uutta luovasta tekemisestä, innovaatioista tai kestävistä ratkaisuista ilmaston ja ympäristön hyväksi kannattaa viestiä, sillä tulevaisuusaiheille on kuulijoita. Niillä saa myös kavereita aina uusia tarinoita varten. Yhdessähän tätä maailmaa rakennetaan, asumistakin.

Olkoon alkanut vuosi nyt taakse jääville rakkaille kollegoille suosiollinen ja pitäkää itsestänne huolta!

Lemmellä ja lämmöllä,

Nina

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s