Luottamuksen maaginen kaava viestintäyhteistyössä

1621786_591156580960010_1434902223_n

Olen työskennellyt vastuuviestinnän asiantuntijana VVO:lla nyt neljä kuukautta. Se on 18 vuotta viestintäkonsulttina työskenneelle neljä kuukautta täysin uudenlaista työelämää. Aikajakso on ollut monella tavalla opettavaista, ja yksi mielenkiintoisimmista opeista on ollut nähdä oma entinen työ pöydän toiselta puolelta. Siis saada katsella viestintäkonsultteja omassa työssään asiakkaan roolissa.

Hyödyllistä on ollut havaita, että kaikki tapaamani palveluntarjoajat ovat olleet suurin piirtein samalla tasolla osaamisen suhteen. Osaamisen alueet toki vaihtelevat, mutta osaaminen on yleisesti ottaen hyvää laadultaan.

Vain ani harva tuo pöytään jotakin sellaista, mitä ei tavalla tai toisella ole jo kuullut jossain muualla tai tullut ajatelleeksi itse. Se ei ole huono asia lainkaan; tunnumme olevan kaikki samoissa arvoissa ja trendeissä kiinni ja uskomme, että viestintä on johtamista. Olipa projektissa kyse sidosryhmätilaisuudesta, tutkimuksesta tai asiakaspaneelista olemme yhtä mieltä megatrendeistä, jotka säätelevät isoa kuvaa ja sitä kautta tarjoavat viestivälle yhtiölle eväitä oman toiminnan kehitykseen, johtamiseen, asiakastyöhön ja viestintään.

Vai oletteko eri mieltä siitä, että esimerkiksi ilmastonmuutos, kaupungistuminen, jakamistalous, vastuullisuus ja palvelukulttuuri ovat jo aika itsestäänselviä suuntaviittoja kaikessa siinä, mitä yritykset tällä hetkellä tekevät?

Mikä sitten erottaa jyvät akanoista, parhaat hyvistä?

Helposti voisi kuvitella, että vain kristallipallo ja kyky nähdä tulevaisuuteen tuovat voittamattomat eväät asiakasneuvottelupöytään. Valitettavasti se vain ei taida olla realismia. Hyvätkään ennusteet eivät aina pidä paikkaansa tai ole jonkin ajan kuluttua enää yritykselle relevantteja – eikä asiantuntijan oma vankka usko omaan visioon tulevasta riitä myöskään.

Melkeinpä voisi sanoa, että suurimpia kömmähdyksiä, mitä asiakastyössä voi tehdä on
yli-itsevarmuus. Muuttuvassa maailmassa varmaa on vain epävarma ja epävarmuuden tajuaminen kertoo hyvästä itsetunnosta ja viisaasta suhtautumisesta tulevaisuuteen. Se ei silti tarkoita sitä, ettei voida tehdä, vaan pikemminkin se hioo kykyä tehdä oikeita asioita oikein.

Ylivertaisen osaamisen puuttuessa se, mikä erottaa jyvät akanoista, on perusasiat, nimenomaisesti hyvä käytös. Hyvä käytös tai konsulttikielellä ilmaistuna sosiaalinen älykkyys ei ole mielistelyä, vaan perustuu herkkävaistoiseen tilannetajuun ja toisen kunnioittamiseen. Se rakentuu arvostavasta kuuntelusta ja oman näkemyksen tuomisesta osaksi yhteistä neuvottelupöytää. Hyvä asiantuntija on asiakassuhteessa myös hyvä asiakaspalvelija, kuten me kaikki voisimme olla palvelijoita toinen toisillemme: ilman nöyristelyä, rehellisesti.

Aito hyvä käytös paljastaa oikeasti hyvän osaajan, joka uskoo omaan juttuunsa mutta ei yli muiden. Se, mikä asiakassuhteen usein lopulta ratkaisee, on luottamus ja luottamusta ei rakenneta magiikalla vaan ihan vanhoilla tutuilla jutuilla. Siis sillä, että ollaan ihmisiksi.

Mainokset

2 kommenttia artikkeliin ”Luottamuksen maaginen kaava viestintäyhteistyössä

  1. Ja vanha viisaus ”tunne asiakkaan tarve ja asiakas tarpeen takana” pätee edelleen, tai on ehkä jopa ajankohtaisempi kuin pitkään aikaan.

    Liked by 1 henkilö

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s